6 timmars arbetsdag

De flesta vet att Kiruna kommun har en stor utmaning i att hitta och behålla personal inom vård, omsorg och skola – välfärden. De flesta är också överens om att något måste göras.

De flesta vet också att just välfärden är de verksamheterna som vi alla är beroende av – det blev extra tydligt under pandemin.

Vänsterpartiet ser vad som behövs göras:
HÖJA LÖNERNA
FÖRBÄTTRA ARBETSMILJÖN
ARBETSTIDSFÖRKORTNING

Under dagens kommunfullmäktige 4 april var en av de åtgärderna på dagordningen. Vår motion om 6-timmars arbetsdag, arbetstidsförkortning, med bibehållen lön behandlades. Tyvärr blev det ett avslag.

Det är tråkigt att det pratas om satsningar på välfärden men när en sådan satsning ligger på bordet så väljs den bort. Vi hör många fina ord om vad som behöver göras med arbetsmiljö, kompetensförsörjning och arbetskläder med mera, men när det verkligen gäller så backar man ur.

Samtidigt som att det är svårt att hitta personal, ser vi också hur den minskande befolkningstrenden fortsätter och speciellt kvinnor väljer bort Kiruna som bostadskommun. En satsning på de kvinnodominerade yrkena behövs!

Idag hade kommunfullmäktige i Kiruna en möjlighet att faktiskt göra en stor satsning på personalen i välfärden men den styrande majoriteten i sällskap med Socialdemokraterna gick istället i sina gamla spår: Mycket snack, lite verkstad. Men vi i Vänsterpartiet Kiruna kommer att fortsätta att kämpa för att lösa krisen i vår vård, skola och omsorg – allas vår välfärd.