• Hem
  • Valprogram kort...
sida

Valprogram kort och lättläst

Vänsterpartiet Kiruna

Valprogram 2023-2026

Vänsterpartiet Kiruna vill att Kiruna är en kommun för alla. Vi vill att alla ska ha möjlighet att vara med i samhället. Ingen ska bli diskriminerad och alla är viktiga.

Vi tycker att det är viktigt att alla mår bra och trivs. Därför är det viktigt att satsa mycket på människors hälsa, arbete och fritid. Det ska finnas något att göra för alla.

På arbetsplatsen ska den som arbetar ha mycket att säga till om därför tycker vi att fackföreningar är bra. Det är bra att fackföreningarna är med och bestämmer. Det hjälper den som arbetar och gör arbetsplatserna bättre.

 

Här kan du läsa om vad vi vill göra i Kiruna kommun. 

  • Vänsterpartiet Kiruna vill ha kortare arbetsdagar för alla som arbetar i vården. När vi arbetar mindre har vi mer tid till familj och vänner. Det gör att vi orkar bättre och mår bättre. Vi tycker att 6 timmars arbetsdag är bra.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill att de som arbetar med gamla människor ska ha tid att prata och umgås. Vi vill att personalen får tid till det i sina scheman.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill bygga ett nytt äldreboende. När Kiruna flyttas så rivs äldreboenden och de vill vi ska byggas upp igen. Den som är gammal ska vara trygg i Kiruna.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill att skolan ska ge frukost åt alla elever i högstadiet. Vi vet att om barnen äter frukost orkar de mer och skoldagen går lättare.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill att alla som arbetar i skolan ska få utbilda sig och vi vill att fler ska arbeta i skolan. Finns det fler vuxna i skolan så blir barnen trygga.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill att Tarfalahallen ska byggas upp igen. Vi vill att det är en stor sporthall. De som sportar där ska vara med och bestämma hur den ska se ut.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill ta bort avgiften för de som åker skidor. Skidor är bra motion och vi tycker inte att det ska kosta pengar.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill bygga fler lägenheter. Det ska finnas boende för alla inte bara för de som har mycket pengar. Vi vill bygga lägenheter i Kiruna stad och i byarna.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill att kommunen har ett eget bussbolag. Då kan alla som bor i Kiruna vara med och bestämma hur bussen ska gå.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill att priset på busskortet ska vara lågt. Alla ska ha råd att åka buss och det är bra med buss för den som inte har en bil eller kan köra bil.
  • Vänsterpartiet Kiruna vill att färdtjänst priset ska vara lågt så den som behöver åka inte betalar för mycket. Det är viktigt för alla de som är sjuka som inte kan ta bussen eller bilen.
  • Vänsterpartiet Kiruna tycker att miljö och klimat är viktigt. Därför vill vi att det finns en person i kommunen som bara arbetar med det. Vi vill att det byggs solpaneler på kommunens byggnader.

 

Vill du veta mer om Vänsterpartiet och vår politik? 

Mejla oss: [email protected]

Gå in på Facebook eller Instagram: Vänsterpartiet Kiruna

Gå in på vår hemsida: www.kiruna.vansterpartiet.se

Den 11 september är det val i Sverige och allas röster är viktiga. Din röst är också viktig och därför ska du gå och rösta.

Tycker du Vänsterpartiet har en bra politik ska du rösta på oss.

Kopiera länk