Skip to main content

Därför yrkar vi på återremiss på detaljplan

Publicerad: 15 juni 2026

Inlägg från kommunfullmäktige 15 juni : vi står på invånarnas sida, därför yrkar vi återremiss på detaljplan

Vänsterpartiet yrkar på återremiss av genomförandeavtalen och detaljplanerna för Gruvstadspark 4 och 5.
Vi kommer inte att ställa oss bakom dessa detaljplaner innan LKAB har kommit överens med samtliga sakägare i området. Kommunens invånare ska inte behöva betala priset för en skyndsam process.
Vi har tagit del av starka synpunkter från boende som upplever att de utsätts för press och att ersättningarna inte är rättvisa. Alla ska behandlas likvärdigt och principen om funktion mot funktion måste gälla för alla.
Vi är medvetna om att processen behöver gå framåt, men det får aldrig ske på bekostnad av människorna som bor och lever här. Därför vill vi se en risk- och konsekvensanalys som tydligt visar hur de boende påverkas.
Det här är en synpunkt från en privatperson som skickats in angående detaljplanerna:
”Någon form av förnuft, moral och betänksamhet måste väl råda även hos kommunstyrelsen. Vi pratar ju trots allt om folkvalda, som bör vara på kommuninvånarnas sida och värna om skattebetalarnas bästa. Allt denna ändring av detaljplan skulle resultera i, är att LKAB kan sätta ytterligare press och hot mot kvarboende på området. Är detta verkligen det som är målsättningen med denna skyndsamma ändring?”
Som folkvalda är vårt uppdrag att företräda kommuninvånarna – inte vinstdrivande företags intressen.
Vänsterpartiet kommer alltid att stå på invånarnas sida!
Uppdaterad: 15 juni 2026