• Budget 2023

Budget 2023

En budget för trygghet

I nedanstående tabell presenteras budgeten i siffror jämfört den budget som nuvarande kommunledning har lagt.

Budget 2023

—————-

Beräknat resultat

Driftbudget

Socialnämnden får en ökad budget med 11,5 miljoner, och i den ingår att från och med 2023 erbjuda alla anställda över 60 år inom vård och socialtjänst arbetstidsförkortning med bibehållen lön. Det här är ett första steg i att införa det för alla, planering startar under 2024.

Personal inom vård och omsorg behöver arbetskläder och skor, det bekostas med en omprioritering från politiken till golvet.

En ytterligare satsning är att få ned konsultkostnader både inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst. Att minska konsultkostnaderna är ett prioriterat arbete.

Kultur och utbildningsnämnden får en ökad budget med 7,5 miljoner för att erbjuda alla anställda över 60 år inom förskola arbetstidsförkortning med bibehållen lön. Vi vill även satsa på frivillig frukost för att högstadieelever under vt-2023, det för att förbättra arbetsmiljön både för personal och elever. Efter vårterminen görs en utvärdering. Vi vill även höja aktivitetsstödet till föreningarna.

Kommunstyrelsen ska anställa en klimat- och hållbarhetsstrateg, en satsning vi anser behövas i kommunen. Ska kommunen arbeta för att minska sitt avtryck på klimatet behöver vi en tjänst som arbetar samordnat i hela kommunen med det.

I Miljö- och byggnämnden ska vi avsluta konsultuppdrag och anställa personal, med färre konsulter kan vi också minska budget.

Vi ser att kommunens kärnverksamheter behöver sina budgetar, det går helt enkelt inte att spara hur mycket som helst på människors behov. Därav låter vi överskottsmålet vara 1 % för 2023.

Det resulterar i att investeringsutrymmet minskar med ca 17 miljoner.

Vänsterpartiet kommer alltid att sätta vård, omsorg och skola främst. Det är brukarna, eleverna och arbetstagarna som är det som skattemedel ska gå till.

Investeringar

De nu godkända investeringarna låter vi vara kvar och av de ej beslutade medlen för investeringar lägger vi till en upprustning av Abisko badhus samt ett stödboende. Resterande del av ej beslutade medel låter vi ligga för äskanden under det kommande året.

Ett stödboende för behandling bör byggas så snart som möjligt. Du ska inte behöva flytta till en annan kommun för att få vård: Kostnad 12 miljoner.

Låna till ett nytt äldreboende och korttidsboende och en ny ”Tarfalahall”.

Vi väljer att låna till de två stora investeringarna, delvis kan stadsomvandlingsmedel täcka en del av kostnaderna för äldreboende och korttids då Fjällgården har lösts in och därav borde medel för 16 äldreboendeplatser finnas. De platser som försvinner i och med stadsomvandlingen ska ersättas. Boendet bör ha 75 platser och 15 korttidsplatser: Kostnad 155 miljoner.

Tarfalahallen är ett måste, antingen en fullstor hall på samma plats eller en hall någon annanstans. Självklar ska arbetet göras i samverkan med föreningarna; kommunen lånar till kostnaden.

Övriga satsningar

Besparingar på kommunalråden

Vi vill ha två kommunalråd i stället för tre, samt sänka lönen för de två kvarvarande kommunalråden.

Det finns ingen anledning att ha tre kommunalråd, dock anser vi att två behövs i och med arbetet med stadsomvandlingen. Kommunalrådens arvoden bör sänkas av ideologiska skäl, det finns viktigare saker att lägga kommuninvånarnas skattepengar på än att bekosta kommunalrådens löner.

En minskning av kommunalråden och deras löner skulle vara en del av satsningen på arbetskläder och skor för de anställda inom vård och omsorg

Kommunalt bussbolag

Ett kommunalt bussbolag – mindre bussar, samkörning med skolskjutsar, och anknytningstrafik. Kommunen kan bestämma vilken sorts drivmedel som ska användas.

Vi är övertygade om att kommunen endast tjänar på att själva styra över sin kollektivtrafik och vi skulle undvika att ett företag har monopol.

Kommunen behöver även anställa en trafikingenjör.

Behåll färdtjänsttaxan som den är!

I ledningens förslag finns en mycket kraftig höjning av färdtjänsttaxan. Vi i Vänsterpartiet anser att den stora höjningen av priser inte ska göras. Många av de som förlitar sig på färdtjänst för att ta sig till affären, vänner och familj har redan en ansträngd ekonomi, de höjda priserna i övriga samhället gör att ekonomin blir än mer ansträngd.

Det ska vara tryggt att bo i Kiruna!

Som det ser ut nu kommer höjda matpriser och drivmedelspriser att äta upp kommunledningens prioriterade pengar, öka i stället driftsbudgeten i respektive nämnd och styrelse för att möta de skenande priserna.

Om resultatet blir negativt på grund av omvärldens påverkan på priser ska inte fler besparingar göras, det är en omöjlig ekvation och de enda som blir lidande är de som inte har något val. Medborgare ska inte behöva oroa sig för om pengarna räcker på grund av att kommunen höjer sina avgifter och taxor, politiken måste ta ansvaret och minska otryggheten.

Brukare, elever och personal är de som först ska få sina behov tillgodosedda, därefter gör vi andra prioriteringar.